آشنایی با گزینش

فرایند گزینش یا به عبارتی کار هسته گزینش با معرفی نیرو (داوطلب استخدام) از طرف کارگزینی و یا واحد های اداری مشابه و تشکیل پرونده گزینشی شروع می شود .

منظور از تشکیل پرونده گزینشی تکمیل فرم مشخصات فردی و ارائه مدارک لازم می باشد .

در مرحله گزینش آنچه مورد بررسی قرار میگیرد صلاحیت اعتقادی ، اخلاقی و سیاسی افراد مشمول قانون گزینش قبل از ورود تا زمان قطعیت استخدام است که با بررسی سوابق و پیشینه آنان در محل های سکونت ، تحصیل و کار آنان و همچنین استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی و مصاحبه حضوری صورت می گیرد در این بررسی هسته های گزینش بنا بر وظیفه قانونی خود سعی میکنند افراد دارای صلاحیت را شناسایی و بعنوان افراد واجد شرایط به دستگاه اداری اعلام کنند (احراز شرایط استخدام).

صدور رای در هسته های گزینش بصورت شورایی صورت میگیرد به این ترتیب که اعضای شورای بدوی نظردهی نظر خود را در مورد پرونده مورد بررسی اعلام کرده و نتیجه نهایی پرونده برایند این نظرات خواهد بود و در صورتی که فرد به نظر بدوی هسته گزینش اعتراض کندپرونده به شورای تجدید نظر ارجاع میشود که پس ازبررسی مجدد ویا اقدامات تکمیلی نظر خود را اعلام می کنند .

دلیل برگزاری آزمون و انجام گزینش


انسان در کلیه مراحل زندگی برای نیل به اهداف متعدد ناگزیر از انتخاب است ، تهیه مسکن خوراک و پوشاک تا انتخاب شغل و غیره همگی با انتخاب وگزینش امکان پذیر است و برای داشتن یک انتخاب مناسب ناچار باید موارد موجود را سنجید مگر اینکه با محدودشدن آنها به یک مورد ناچار به پذیرش آن باشیم. با توجه به محدود بودن فرصتهای شغلی و افزایش نیروی کار در جامعه، از یک طرف سازمانها قدرت انتخاب بیشتری یافته اند واز طرفی رقابت جویندگان کار برای کسب جایگاه های شغلی بهتر موجب شده تا ابزار آزمون و گزینش به وسیله ای متداول برای استخدام نیروی انسانی تبدیل شود.

سازمانها ,کارخانجات ودستگاههای مختلف نیز برای نیل به اهداف خود اقدام به انتخاب می کنند اولین انتخاب وگزینش , انتخاب هدف ایده آل است که خط سیر اصلی فعالیت وآرمان سازمان می باشد و پس از آن انتخاب اهداف واقعی ومرحله ای است که ازنظرجایگاه در طول هدف ایده آل قرار می گیرند به بیان دیگر پله های نردبانی هستند که به هدف ایده آل منتهی میگردد.

پس از انتخاب اهداف حد واسط (اهداف واقعی قابل دسترس) باید اجزاء سیستم طوری انتخاب شوند که در پیش برد سازمان بسوی ترقی و تکامل تاثیر بسزائی داشته باشند که شامل گزینش یا انتخابهای زیراست .

1- سخت افزار (مکان,موقعیت جغرافیایی,تجهیزات و...  )

2- نرم افزار(اساسنامه ها ,شیوه نامه ها, و ... )

3- رویه(برنامه های اجرایی)

4-  نیروی انسانی (نیروی کار(کارمندان وکارکنان-راهبران(مدیران ومعاونین)-رابطین(مدیران میانی وسرپرستها)

5- منبع تغذیه و ترمیم (اعتبارات مالی,معنوی, قانونی و….)

ارکان گزینش

ارکان گزینش کشور عبارتند از: 
1- رئیس جمهور 
2- هیأت عالی گزینش 
3- هیأت های مرکزی گزینش 
4- هسته های گزینش
 
هیأت مرکزی گزینش: 

هیأت مرکزی گزینش بعنوان مرجع گزینش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می باشد و اعضای هیأت مذکور که با حکم دبیر هیأت عالی گزینش منصوب می شوند عبارتند از: 
1- نماینده وزیر 
2- نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور 
3 - نماینده هیأت عالی گزینش 
هیأت مرکزی گزینش دارای یک دبیر می باشد که با پیشنهاد اعضاء هیأت مرکزی و حکم دبیر هیأت عالی گزینش به مدت 4 سال منصوب می گردد و انتخاب مجدد او بلامانع است . تغییر دبیر با تصویب هیأت عالی خواهد بود. 

اهم وظایف هیأت مرکزی گزینش :

اهم وظایف هیأت مرکزی گزینش طبق قانون گزینش کشور و آئین نامه اجرایی این قانون به شرح زیر می باشد: 
-1یجاد ، تفکیک ، ادغام و انحلال هسته های گزینش طبق دستورالعملهای هیأت عالی گزینش
-2رسی و انتخاب اعضاء هسته های گزینش ، مسؤول و معاونین دبیرخانه ومعرفی به هیأت عالی گزینش
-3سیدگی به شکایات در مرحله دوم تجدیدنظر
-4جرای مصوبات ، دستورالعملها ، بخشنامه ها و سایر امور محوله که از سوی هیأت عالی گزینش ابلاغ می گردد6.
-5یجاد هماهنگی ، آموزش ، بازرسی ، نظارت و ارزشیابی عملکرد کلیه هسته های گزینش و تهیه بخشنامه های مربوطه
-6رتباط و هماهنگی لازم با دستگاهها و مراجع ذیربط
-7پیشنهاد نمودار تشکیلاتی و بودجه هیأت مرکزی و هسته های گزینش تابعه به وزارت متبوع
-8سیدگی به تخلفات گزینشی ( عدم رعایت قانون گزینش) کارکنان هسته های گزینش
-9رزشیابی سالانه مسؤول و معاونین دبیرخانه هیأت و اعضای هسته های گزینش

هسته های گزینش: 

هسته های گزینش در دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور و ستاد مرکزی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مرکب از 3 تا 5 عضو بوده و توسط هیأت مرکزی گزینش تشکیل و اعضای آن به پیشنهاد هیأت مرکزی و پس از تأیید صلاحیت آنان از سوی هیأت عالی ، با امضاء دبیر هیأت مرکزی گزینش منصوب می شوند . 
هسته های گزینش دارای یک مدیر خواهند بود که با حکم دبیر هیأت مرکزی منصوب می شوند. 
هسته های گزینش انجام مراحل اجرایی گزینش متقاضیان استخدام دردانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور وهسته گزینش ستاد مرکزی در وزارت متبوع ،انجام مراحل گزینش متقاضیان استخدام در ستاد مرکزی وزارتخانه ، سازمان بیمه خدمات درمانی ، سازمان انتقال خون ، انستیتوپاستور انستیتوتغذیه و بیمارستان قلب را عهده دار میباشند.

 مراحل برگزاری آزمونهای استخدامی

1- اختصاص مجوز استخدام از طریق مراجع ذیربط براساس قوانین و مقررات دانشگاه

2- نیازسنجی:

نیازسنجی از طریق ارسال بخشنامه به واحدهای تابعه و اعلام تعداد نیروهای موردنیاز در مشاغل مختلف در قالب تشکیلات سازمانی توسط واحد­­هامشخص می شود پس از جمع بندی نیاز واحدها و تطبیق آن با تشکیلات سازمانی (برای مشاغل مورد نیاز باید پست سازمانی بلاتصدی در تشکیلات سازمانی وجود داشته باشد) تعداد و مشاغل مورد نیاز جهت انتشار‌آگهی استخدام از طریق کمیته آزمون با توجه به اهمیت و اولویت نیاز واحدها و بالحاظ محدودیت مجوز تائید و تعیین میشود و براین اساس برگ تعیین مشخصات شغل و شاغل تهیه میشود.

 3- سهمیه‌های استخدامی:

الف:براساس قوانین و مقررات حاکم 25 درصد از کل مجوزهای استخدامی جهت استخدام فرزندان شهدا اختصاص داده میشود. استخدام فرزندان شهدا در قالب مشاغل مورد نیاز و در حد سهمیه مقرر بصورت موردی خارج از آگهی استخدام صورت می‌پذیرد و بدین منظوردانشگاه پس از دریافت مجوز و تعیین مشاغل مورد نیاز مراتب را قبل از انتشار آگهی استخدام به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارسال می‌نماید تا بنیاد شهید ظرف مدت 15روز نسبت به معرفی افراد واجد شرایط اقدام نماید. فرزندان معزز شهدا توجه داشته باشند. استخدام این عزیزان صرفاً از طریق معرفی بنیاد مذکور در ظرف مهلت مقرر میسرخواهد بود.

ب:5 درصد کل مجوزهای استخدامی جهت استخدام سایر ایثارگران (بجز فرزندان شهدا) می‌باشد که سهمیه این افراد از طریق شرکت در آزمون اعمال خواهد شد.

لازم بذکر است سهمیه تعیین شده برای کل مجوزهای استخدامی است و ایثارگران دررشته‌های شغلی مختلف براساس امتیاز مکتسبه در قالب سهمیه رقابت خواهند نمود. بطورمثال اگر 5 درصد مجوز ایثارگران 20 نفر باشد این تعداد براساس بالاترین امتیاز دررشته‌های شغلی مختلف انتخاب خواهند شد. به عبارت دیگر سهمیه این عزیزان براساس تعداد مورد نیاز رشته‌های شغلی بصورت تفکیکی اعمال نمی‌شود.

ج:3 درصد از کل مجوزهای استخدامی جهت استخدامی معلولین اختصاص دارد.

د:بسیجیان فعال، نیروهای شرکتی، قرارداد انجام کار مشخص و معین شاغل در دانشگاه علوم پزشکی ،فرزندان کارکنان شاغل و بازنشسته دانشگاه در صورت کسب امتیاز مساوی با داوطلبان غیر ایثارگر در اولویت خواهند بود.


4 : آگهی استخدام

مفاد آگهی استخدام پس از اختصاص مجوز استخدام و تعیین مشاغل مورد نیاز تهیه و تنظیم میشود. آگهی استخدام دانشگاه از طریق روزنامه‌های

کثیرالانتشار اطلاع رسانی عمومی میشود. و همچنین مفاد آگهی در سایت دانشگاه به آدرسwww.mukazmoon.ac.ir درج شده و به کل واحدهای تابعه نیز از طریق بخشنامه ارسال میشود.

ثبت نام فقط در مهلت مقرر امکان پذیر بوده بعد از اتمام مهلت مقرر مجوزی جهت ثبت نام وجود نخواهد داشت. ثبت نام با ارسال مدارک و یا از طریق تماس تلفنی امکان پذیرنیست و داوطلبان در صورتی که در هنگام ثبت نام (در مهلت مقرر) با مشکل مواجه شوند باید قبل از اتمام مهلت جهت رفع مشکل به اداره استخدام دانشگاه مراجعه نمایند تا نسبت به رفع آن اقدام شود در غیراینصورت ثبت نام داوطلب معتبر نخواهد بود.

-کارت ورود به جلسه آزمون داوطلبان واجد شرایط پس از اتمام مهلت ثبت نام و بررسی اطلاعات داوطلبان در موعد مقرر صادر میشود.

داوطلبان باید قبل از برگزاری آزمون کارت خود را به طریقی که در مفاد آگهی اعلام میشود دریافت نمایند. افرادی که در هنگام دریافت کارت ورود به جلسه به هر دلیل با مشکل مواجه میشوند باید قبل از برگزاری آزمون (حداقل دو روز) به اداره استخدام مراجعه و جهت دریافت کارت اقدام نمایند. به همراه داشتن کارت ورود به جلسه در روزآزمون الزامی بوده و از ورود افراد فاقد کارت به جلسه آزمون ممانعت بعمل خواهدآمد.

-اطلاعات داوطلبان ثبت نام شده از طریق سایت بررسی شده و برای آن عده ازداوطلبان که براساس اطلاعات ارائه شده واجد شرایط نباشند کارت ورود به جلسه صادرنخواهد شد .

5: نتیجه آزمون

داوطلبان باید در هنگام ثبت نام اطلاعات خود را بطور دقیق در فرم ثبت نام درج نمایند. کلیه مراحل فرآیند اعلام نتیجه براساس اطلاعات درج شده داوطلب طی می‌شود لذا به داوطلبان توصیه میشود در صورتیکه مشمول سهمیه‌های استخدامی مقرر در آگهی می‌باشند حتماً آن را در فرم ثبت نام درج نمایند. بطورمثال اگر فردی بومی باشد ولی در فرم ثبت نام آن را درج ننموده باشد بعنوان داوطلب عادی لحاظ و از سهمیه مقرر برخوردار نخواهد شد.

- تعداد قبول شدگان نهایی هر رشته شغلی 5/1 برابر تعداد مورد نیاز می‌باشد. بطور مثال اگر در یک رشته شغلی 20 نفر تعداد مورد نیاز باشد. تعداد 20 نفربعنوان قبول شدگان اصلی و 10 نفر به عنوان قبول شده ذخیره اعلام میشود.

- پس از اعلام نتیجه نهایی داوطلبان قبول شده (اصلی و ذخیره) باید ظرف مهلت مقرر جهت تکمیل فرم گزینش و ارائه مدارک مورد نیاز به طریقی که در سایت اعلام میشود اقدام نمایند. عدم مراجعه داوطلبان قبول شده در مهلت مقرر بمنزله انصراف داوطلبان از استخدام در دانشگاه تلقی میشود.

بررسی و نظر دهی پرونده ها در گزینش

پرونده های تشکیل شده در گزینش توسط افراد مجرب و کارآزموده مورد بررسی قرارمیگیرد تا اطلاعات صحیح وقابل اطمینان طبق ضوابط قانونی گردآوری شود .

پس از تکمیل اطلاعات ، پرونده جهت صدور راُی به شورای هسته گزینش ارجاع میگردد .

نظردهی نهایی در مورد نتیجه پرونده برعهده اعضاء شوراست وبا اکثریت آراء اعضاشورا صورت میگیرد.

اعضا شورا پنج نفر هستند که با توجه به محتوای پرونده نظر خود را مطابق بامقررات وقوانین اعلام میکنند که آیا صاحب پرونده واجد شرایط استخدام می باشد یا خیر؟

در صورتی رای یک پرونده مثبت قلمداد می گردد که برایند تمام نظرات مثبت باشدالبته گاه نظرات مثبت محدود به یک مدت زمانی مثلاً یکسال ویا منوط به اخذ تعهد برای برطرف کردن برخی از ضعف هاست که در این صورت پس از انقضای مدت مذکور پرونده مجدداًمورد بررسی قرار می گیرد.

هرچند بطور کلی از بدو استخدام تا مرحله رسمی قطعی هسته گزینش مسئول نظارت برکارکنان بوده و در هر وقت که صلاح بداند در چهار چوب قانون میتواند نظر قبلی رامورد تایید قرارداده و یا با نقض آن با ادامه استخدام و یا اشتغال کارکنان مخالفت کند و این رای برای تمامی واحد های اداری لازم اجرا میباشد .

همچنین ادامه بکار مستخدمین در هر سال منوط به تمدید قرارداد فرد از جانب هسته گزینش مربوطه می باشد.

از آنجا که نظر دهی بصورت جمعی انجام میگیرد لذا شائبه هرگونه اعمال سلیقه فردی در این مورد منتفی است، هرچند این رای در صورت عدم رضایت صاحب پرونده وبادرخواست کتبی او قابل تجدیدنظر ورسیدگی مجدد است که در قسمت  "درخواست تجدیدنظر" مشروحاً بیان شده است.

هر گونه سؤال یا ابهام را میتوانید از طریق وب سایت هسته گزینش مطرح و پیگیری کنید . سؤالات مطرح شده در وب سایت توسط مسؤلین مربوطه پاسخگویی و اعلام خواهد شد .

ضوابط عمومی و انتخاب اصلح گزینش


ضوابط عمومی در مواردی که برای یک شغل یک متقاضی وجود داشته باشد و یا در موارد تبدیل وضعیت استخدامی و یا تمدید مدت اشتغال اعمال میشود .

ضوابط انتخاب اصلح هنگامی که کثرت تقاضا وجود داشته باشد به این معنی که برای تصدی یک شغل بیش از تعداد مورد­نیاز متقاضی وجود داشته باشد(مانند آزمون های استخدامی) از ضوابط انتخاب اصلح بعنوان ملاک عمل استفاده خواهد شد. البته باید توجه داشت که این ضوابط علاوه بر داشتن شرایط عمومی استخدام (صلاحیت علمی و توانایی جسمی و روانی) است که معمولا در مراحل قبل یا بعد از گزینش توسط دستگاه استخدام کننده مورد بررسی قرار می­گیرد.

بجز آزمون های استخدامی در موارد استخدام در مشاغل خاص و مشاغل حساس نیز ازضوابط انتخاب اصلح استفاده می­شود .


 الف - ضوابط عمومی

1-اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان مطرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

2-التزام عملی به احکام اسلام

3-اعتقاد و التزام به ولایت فقیه، نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی.

4- عدم اشتهار به فساد اخلاقی و تجاهر به فسق

5-عدم سابقه وابستگی تشکیلاتی، هواداری از احزاب و سازمان ها و گروههایی که غیر قانونی بودن آنها از طرف مقامات صالحه اعلام شده و یا می­شود

مگر آنکه توبه ایشان احراز شود.

6- عدم سابقه محکومیت کیفری موثر

7- عدم اعتیاد به مواد مخدر

تبصره: در خصوص بند 2 اقلیت های مذهبی مطرح در قانون اساسی از نظر اعتقادی وعملی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه تابع شرایط خاص خود میباشند و در هر حال نباید متجاهر به نقض احکام اسلامی باشند.


ب- ضوابط انتخاب اصلح گزینش

 ضوابط انتخاب اصلح, ضوابطی است که در موارد محدودیت ظرفیت (پذیرش) و کثرت تقاضا ,همچنین استخدام در مشاغل حساس مانند: (مشاغل آموزشی و امنیتی و...)به عنوان اولویت اعمال می­گردد.

ازجمله مصادیق آن ایثارگری (حضورداوطلبانه در جبهه های حق علیه باطل, جانبازی, آزادگی, ازخانواده شهدا, اسراء و مفقودین بودن) شرکت در فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و عبادی, خدمت در مناطق محروم و... را میتوان نام برد.
در خصوص ضوابط انتخاب اصلح نکته زیر قابل توجه است. همانطور که در بالا اشاره شد در مشاغل حساس حتی اگر محدودیت ظرفیت پذیرش وجود نداشته باشد ضوابط انتخاب اصلح اعمال خواهد شد.

زمان اعلام نتایج پرونده

زمان قانونی برای نظردهی پرونده های گزینشی 3 ماه تا 6 ماه می باشد هر چند گاهی به دلیل کثرت پرونده های در دست بررسی،‌ طولانی شدن زمان پاسخگویی به استعلام ها ونیز اهمیت پرونده های گزینشی نیازمند مدت زمان بیشتری می باشد ، اما تمام تلاشهای هسته گزینش بر این است که بتواند حسب مقررات و ضوابط این زمان را کوتاهتر نماید.
سامانه های دانشگاه